fredag 3 januari 2014

Teknik som står redo

Som jag skrivit om i tidigare inlägg så är jag för att undvika standby-läge för apparater som inte används och idag har turen kommit till en närmare titt på din dator.
Många program har en inställning där du kan specificera vad som ska ske vid avstängning, ibland pratas det om vad som ska se vid stängning och ibland vad som ska ske vid uppstart. Då jag personligen är mycket på Internet så blir det dagens tips:
  • Använder du Google Chrome som webbläsare så går du in under inställningar och väljer inställningar för att under "Vid start" välja alternativet "Fortsätt där jag slutade" - vilket nästa gång ger mig en knapp med frågan om jag vill återställa.
  • Använder du Firefox så klickar du på pilen vid den orangea Firefox ikonen uppe till höger och väljer inställningar där du under Allmänt och Vid Start går in i rullisten "När Firefox startar" och väljer "Visa fönster och flikar från förra sessionen".
Liknande val finns i många program. Prova dig fram försiktigt så du vet att det fungerar som du vill. När du litar på att det fungerar så kan du stänga datorn med grenuttaget varje kväll eller vid slutet på arbetsdagen för att minska elförbrukning varpå du sparar både pengar och miljö. GrönaPengar!
Fler tips tas tacksamt emot t.ex. via kommentarer.

Här är en annan grön bloggare med intressanta tankar för en god fortsättning av nya året.

Tänk Grönt!
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar