tisdag 21 januari 2014

SJ - affärsdrivet eller samhällsnytta

Så har det kommit besked att SJ sparkar ett antal personer och minskar sin kundservice - en nyhet som det rapporteras om i bl.a. SydSvenskan, DN, Skånskan, Sveriges Radio, Norra Skåne och GP.
Och mitt initiala omdöme blir ju att det blir svårare att åka tåg - visst man kan köpa biljetter och andra saker över internet m.m. men alla kanske inte alltid har den möjligheten. Det känns krångligare och svårare vilket borde minska resandet.
Är då SJ en affärsdrivande verksamhet eller en verksamhet för samhällsnytta?
Det är kanske knäckfrågan (som i en del andra sammanhang) - å ena sidan ska hela Sverige leva och samhällsnyttan säkras å andra sidan ska konkurrenter erbjudas möjligheter och då behöver verksamheten tänka affärsmässigt för att konkurrens ska vara möjligt.
Kan tänka mig att det inte är en lätt nöt att knäcka.

Men för miljön så blir det trist när det blir svårare att åka tåg. Som jag ser det behövs istället satsningar inom tåg, järnväg, kollektivtrafik m.m. För fler tankar om detta se etiketten tåg i etikettmolnet. Vad tycker du?

För hållbar utveckling - tänk grönt!
/Palle