söndag 12 januari 2014

Frukt och grönt

Man vill ju gärna tro att saker som frukt och grönsaker är nyttiga.
Men så är det ju tyvärr inte alltid - se t.ex. DN om vindruvor & paprikor. Forskare ger nu råd att man ska äta ekologisk frukt - speciellt viktigt för barn. Jag vill att både jag och mina kära ska slippa förbjudna bekämpningsmedel och hormonstörande kemikalier så jag köper så mycket ekologiskt som jag kan.
Vet att det oftast är dyrare om man ser till det kortsiktiga priset i affären, men tycker det känns betydligt bättre ändå. Hoppas att fler gör så - #byttilleko helt enkelt!

Sedan kan man göra en del med sin vanliga mat också, en bloggare ger varje vecka recept tips för köttfri måndag att inspireras av. Man kan också följa en blogg om mat utan tillsatser.

Om man tycker detta blir för kostsamt ekonomiskt så finns det andra saker att göra som att lära sig om ecodriving, slänga mindre mat, använda tygkassar och baka eget bröd.
Det där med bröd gjorde vi förresten häromdagen, blev både gott och billigare. Men mer om det i ett annat inlägg (framöver).

För en hållbar utveckling - Tänk grönt!
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar