lördag 14 december 2013

Kaffe och kostnader

Visst är det tyvärr så att det ekologiska valet ofta är dyrare. Ett av målen med denna blogg är att visa hur man kan spara både pengar och spara miljö samtidigt. Jag skriver om saker jag läser om på olika ställen och om egna funderingar samt upplevelser. Detta är en egen historia som handlar om kaffe.

Kaffe är en av fem varor som Naturskyddsföreningen lyfter fram i kampanjen #byttilleko - här hemma har standardkaffet blivit Franskrost från Classic (gick på reklamen om att ta kaffet grönt).
Detta kaffe brukar kosta runt 32-34kr per paket beroende på affär så när jag såg ett erbjudande om 20kr för ett paket så gick jag dit och passade även på att köpa ett paket Kravmärkt Reko-kaffe av samma märke. Franskrost kostade normalt 32 och Eko kostade 44 så genom att köpa franskrost så sparade jag tolv kr att istället köpa kravmärkt kaffe för och totalt blev det samma pris som två ordinarie paket.
Detta är ett exempel på hur man kan tänka för att ha köpa mer ekologiskt även om plånboken är mindre. Fler exempel finns och kommer, ta en titt under tips eller ekonomi.

Nu återstår smakfrågan men där får jag återkomma vid senare tillfälle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar