tisdag 9 augusti 2016

Galenskap

Igår var det Earth Overshoot day vilket markerade att jordens resurser tog slut.
Detta uppmärksammas mer och mer i medier vilket är bra, t.ex. så togs det upp i SvtMetro och Norrköpings tidningar där det kortfattat nämns vad som bör göras - sluta med bensin och olja, minska köttätandet och låta skogen växa till sig över hela jordklotet.

Någon gång under gårdagen så såg jag en bild där fenomenet Overshoot day kom till 1971 då vi för första gången förbrukade mer än jorden klarade att producera på ett hållbart sätt. När jag såg det så kom jag att tänka på Albert Einsteins uttalande om galenskap "Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat."

Vi har alltså försökt prata om hållbar utveckling och att ta hänsyn till miljön och framtiden i mer än 40år och misslyckas kapitalt. 2015års overshoot day var 13 augusti och det går snabbare och snabbare istället för motsatsen. Visst har det slutits en överenskommelse i Paris i december i fjol och jag hoppas verkligen det kan ge positiva effekter, men jag tror inte det räcker.

Enligt WWF så förbrukar vi svenskar resurser som i snitt innebär att det går åt 3,7 jordklot vilket är 10:nde sämst i världen.När jag gjorde testet för att beräkna mitt ekologiska fotavtryck så blev jag inte glad - det var förvisso under det svenska snittet men över vad som är hållbart.

Jag tror att vi behöver bli mycket bättre på att förmedla vad som är hållbart respektive inte och dagens miljömärkning räcker inte riktigt till.

Vad är min personliga miljöbudget?
Hur påverkas min budget av mina val?

Sedan tror jag att miljön skulle behöva uppmärksammas mer och t.ex. skulle ett Nobelpris i hållbar utveckling kunna instiftas.

Här på bloggen är det min mening att ta upp tips, funderingar m.m. kring hållbar utveckling och jag hoppas att det på något sätt kan bidra positivt.

Tack för att du läser!
/Palle
View Palle Lilja's profile on LinkedIn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar