tisdag 4 mars 2014

Smog i plastbägaren

Skriver lite utifrån det jag ser i medierna och omkring mig, ungefär som många bloggare gör antar jag.

På senaste tiden har jag sett nyheten om att Kinas smog sprider sig och är glad att jag inte bor i närheten. Samtidigt hör jag klockor ringa om att luften i våra svenska städer inte alltid är så bra heller, speciellt nu under vinterhalvåret med dess dubbdäck.
Vad kan då göras åt dessa hälsofarliga ställen?
Begränsa utsläppen och ta hand om redan gjorda utsläpp. Det sistnämnda bl.a. genom att plantera växtlighet - så bor du i stan, sätt igång att plantera i balkonglådorna (blomtips).

Oavsett var du bor så kan du delta i Earth Hour!

Boende och jobb har också ett samband i att man behöver resa mellan ställena. För att detta ska ske på ett miljövänligt sätt så är kollektivtrafik att föredra och då är det fördelaktigt om det är enkelt och billigt att resa med kollektivtrafiken - så nyheten att det bara blir dyrare att resa kollektivt känns fel.

Nu hoppas jag att EU-ledarna kan komma överens om bra målsättningar för den förnyelsebara energin och att de stora frågorna tar sig framåt i grön riktning. Mindre och mer vardagliga saker händer allt som oftast, t.ex. byts plastsaker ut mot varor i glas på grund av konsumenters efterfrågan.

Så använd din konsumentmakt och tänk grönt för en hållbar utveckling.
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar