torsdag 20 februari 2014

mobilen - en eltjuv nära dig

Fick nyligen se den något provocerande rubriken "Därför drar en mobil lika mycket el ett kylskåp" - en intressant artikel som sätter fokus på mobilens elförbrukning.
Har skrivit lite om det här med teknikprylarnas elförbrukning i tidigare inlägg, mer specifikt om mobilers elförbrukning kan sägas att alla tjänster som körs i bakgrunden tar kraft vilket leder till ökat laddbehov.

Själv har jag en Android-lur från Samsung och den har ett energisparläge som jag naturligtvis aktiverat och ställt in så det passar på bästa sätt.
Sedan ser jag till att stänga applikationer ordentligt när jag avslutar dem, det gör jag genom att hemknappen hålls inne tills jag får en lista med fönster på de applikationer som körs i bakgrunden. Genom att klicka på varje sådan applikation och hålla inne en sekund så får en meny med valet 'Ta bort från listan' vilket gör att den applikationen inte är (lika) aktiv längre.
För att stänga ännu bättre så klickar jag på cirkeldiagrammet längst ned på skärmen och väljer RAM (i överkant) där jag klickar på knappen 'Rensa minne' som stänger en massa program i bakgrunden. Här ska man dock komma ihåg att inte stänga saker man behöver ha igång.

Sedan brukar jag också stänga webbsidor och webbläsare när de inte behövs samt att slå av GPS då den oftast inte är nödvändig. WIFI används när jag har tillgång, annars stängs den för att förhindra ständig sökning.

Funderar på att skaffa en solcellsladdare för att minska elräkningen ytterliggare, ska undersöka förutsättningarna och återkommer i ämnet.  Kanske blir det så att jag börjar producera egen el framöver...

Minskad elräkning ger ju pengar över och sparar miljö samtidigt!

För en hållbar framtid - tänk grönt.
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar