måndag 26 maj 2014

Grönt EUval

Dagen efter EUvalet står det klart att många valt att #miljörösta  - över 20% har valt något av miljöpartiet och centern. Det känns bra tycker jag.
Att valdeltagandet ligger kring 50% känns dock mindre bra - varför är det bara hälften som vill påverka vilka politiker som tar beslut å deras vägnar?

Hur hänger detta ihop med kommande val i höst?
Kommer de miljörösterna att öka ännu mer?
Kommer alla partier #prataomklimatet mer?

Den som lever får se man jag hoppas, för både egen del och för mina barns del, att miljöfrågorna blir dominerande både bland EUs politiker och bland Sveriges politiker framöver.
Det finns en hel del som politikerna behöver göra för att sätta ännu mer fart på de gröna satsningarna och skapa både jobb och en hållbar utveckling.

Under tiden så gör vi privatpersoner så gott vi kan på olika sätt bl.a. genom att så många så möjligt pratar om klimatet så ofta så möjligt t.ex. Charlotte i sin vecko-krönika eller Sanne skriver - jag samlar en del i mina länkar.

/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar