torsdag 20 mars 2014

Valfrihet

Efter gårdagens inlägg om koldioxiden och vad vi kan göra så har jag läst ett par intressanta inlägg i frågan bl.a. Charlotte Rudenstam, hållbara handlingar och  Sanne skriver som alla talar om det fria valet utifrån den enskilda människans egna förutsättningar.

För mig låter det som att det måste vara väldigt enkelt att välja grönt.
Ett konkret exempel från min vardag utan bil.
Imorse skulle jag åka med tunnelbanan från Farsta i södra Stockholm till Vårby gård i sydvästra Stockholm, en resa med byte av tunnelbanelinje som beräknades ta cirka 45minuter. Efter att ha bytt från bekanta gröna linjen till röda linjen så tar det plötsligt stopp då det är vagnfel på ett tåg vid en station framöver. Alla går av tåget medans de pratas i högtalarna om ersättningsbussar men ingen vet när och var de ska köra ifrån och jag var ju inte van vid hållplatsen. Lyckades dock hitta rätt hållplats där bussen stod "Kör för Gröna linjen" var dock lite förvirrande men det gick bra och jag hann precis i tid.
Det kan kännas som ett i-landsproblem men det måste vara enkelt att kunna åka kollektivt, helst ska det ju inte uppstå så många problem men när det händer så behöver informationen vara korrekt och komplett om vilka alternativ som finns och kommer att finnas. Det skapar förtroende vilket är viktigt.

Krav har ju skapat ett förtroende och det är en av anledningarna till att Kravmärkta varor ökar men också att etanol har bekymmer.

För en hållbar utveckling - tänk grönt.
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar