tisdag 18 februari 2014

Kollektiv trafikplanering för Stockholm

Som jag skrev i mitt förra inlägg när jag var på väg hem med bussen så har alliansen i Stockholm presenterat ett förslag på att förlänga tunnelbanans Hagsätra linje till Älvsjö och på så vis koppla ihop tunnelbanan med pendeltåget på ett ställe till. Bra, det behövs fler bytesmöjligheter utan att åka in till centrala Stockholm.
Men med beslutet om nio nya tunnelbanestationer i ryggen så vill jag föreslå att Hagsätra-linjen förlängs via Älvsjö till Fruängen, kanske med station i Långbro eller i Herrängen.

Karta från SL - strecken från mig.

Det skulle skapa helt nya möjligheter till resande i södra Stockholm och blir Hagsätralinjen sammankopplad med utvidgade blå tunnelbanelinjen så blir det ännu större fördelar.

På så vis kan många resa enklare med kollektivtrafiken och låta bilen vila.
Nya bostäder kan byggas - förhoppningsvis kravmärkta bostäder.

För hållbar utveckling - tänk grönt.
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar