torsdag 16 januari 2014

Tåg & järnväg

Tåg & järnvägstemat fortsätter - bland annat beroende på att nyhetsflödet i ämnet fortsätter.
Idag skrivs det bl.a. om att SJ satsar på att rusta upp SJ2000-tågen inför kommande konkurrens (DN, NyTeknik, SvD, Skånskan) och det kan man ju förstå.
Med den kommande ökande konkurrensen kommer ökad trängeln på spåren och det verkar osäkert vad det får för konsekvenser. Men SJ har nog inget val om de vill behålla resenärerna.

Sedan vad gäller själva järnvägen så är det ju en annan sak, här finns mycket att göra. Och vem som ska göra vad verkar inte helt klart, men att vi inte är framme vid en bra status är väl ganska uppenbart för de flesta. Se till exempel det som skrivits här på bloggen om tåg eller ta en titt på den här gamla men aktuella beskrivningen av läget.

Vi kan inte låta tågresandet minska och gå ned för det kommer att ersättas av mer klimatfientliga alternativ.
Vi måste se till att tågresandet ökar och en stor del i det verkar vara att se till att infrastrukturen fungerar och för att få till detta så behövs mer resurser. Mer pengar och personal verkar vara melodin ser det ut som.
Så låt alla operatörer som sysslar med järnvägsunderhållet anställa fler folk och hitta kreativa sätt att fixa detta.
Låt flera politiska områden samarbeta och minska arbetslösheten, främja miljön och förbättra infrastrukturen. Samarbete för bättre framtid!

För hållbar utveckling - tänk grönt!
/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar