När man läser artiklar som den i DN där det skrivs om att spara 90miljoner på busstrafiken i Stockholm så funderar man på hur det hänger ihop.
Visst jag förstår att när SL lägger ut busstrafiken på entreprenad till andra företag så måste det finnas tydliga avtal och en affärsmässighet i verksamheterna. Men att dra ned på möjligheterna att åka kollektivt känns inte som att det gynnar det mer och mer akuta behovet av att minska utsläppen från bl.a. trafiken.
I artikeln pratas det om att de inte vet vilket sätt de ska använda för att mäta hur mycket trafik som bör finnas. Det har tydligen använts olika sätt som varit mer eller mindre tokiga. Låt mig presentera en fundering som kanske kan lösa knuten -
- man har koll på hur många som går på och var men ingen aning om vem som går av var.
- använd samma teknik som för parkeringsplatser och sätt en sensor i varje bussäte så vet vi när det sitter någon eller inte och kan mäta passagerarkilometer som ju torde vara det intressanta.
För en bättre värld!
/Palle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar