söndag 21 september 2014

Samarbete för mer hållbar utveckling

Nyligen skrev jag i min allmänna blogg Palles Vardagligheter om det politiska läget och idag såg jag en debatt-artikel i DN om möjligheter för bred miljöpolitik som Naturskyddsföreningen skrivit. I denna debatt-artikel listar de 10 områden där politikerna kan göra breda och långsiktiga lösningar och jag kan bara hoppas att många av dessa saker blir verklighet och görs en bred överenskommelse så bör de ju hålla över tiden också.

Sedan finns mycket vi kan göra som individer också:
  • Göra ekologiska val i butikerna och de olika livsmedelskedjorna brukar ha Veckans ekologiska varpå priserna är lägre.
  • Vi kan också minska vår köttkonsumtion genom att äta t.ex. mer fisk och mer grönsaker och då gäller att hitta recept som t.ex. Pesce al forno som låter gott.
  • Vi kan minska vår elräkning genom att undvika stand-by funktion på saker vi inte använder och i det dagens samhälle har det tillkommit några nya eltjuvar hålla koll på.
  • Nu när det blir kyligare ute som kanske elementen går igång inomhus och då är det bra om elementen inte blockeras av möbler m.m. då de blir ineffektiva.
Vill du ha fler tips på vad du kan göra för att spara miljö? Ta en titt i kategorin tips eller titta i etikettmolnet och klicka på det du tycker låter intressant.

Och som vanligt så tar jag gärna mot dina tankar i kommentarsfältet.

/Palle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar